بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان

بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آناندسته: روانشناسی و علوم تربیتی 
بازدید: 2 بار 
فرمت فایل: doc 
حجم فایل: 42 کیلوبایت 
تعداد صفحات فایل: 65 

مقاله بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان در 65 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

مقاله بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان در 65 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه:

اگر بزرگسالانی خلاق و با قوة تخیل می‌خواهیم باید از سال‌‌های اولیة زندگی آن‌ها برای این كار برنامه‌ریزی كنیم. ما كودكان را برای زندگی تربیت می‌كنیم و هر خصوصیتی را كه در این سن در آنان تشویق كنیم با آنان می‌ماند. اگر خلاقیت و قوة تخیل آنان را تشویق نكنیم كودكان به بزرگسالانی خلاق بدل نمی‌شوند.

كار و فعالیت هنری كودكان در ایجاد فرصت‌هایی بمنظور ابراز خلاقیت اهمیت حیاتی دارد.

در نظر گرفتن تنوع وسایل و امكانات دار اتاق كودك به دلیل استفادة طولانی مدت از اهمیت بسیاری برخوردار است. كودكان به نقاشی و حجم‌سازی بسیار علاقه مندند و دوست دارند وسایلی را كه در اختیار دارند رنگی كنند، مثل نقاشی كردن روی دیوارهای اتاقشان. گاهی این مسئله باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در خانواده‌ها می‌شود: اما باید دقت كرد كه كودكان را از انجام این كار نهی نكنیم و فضای لازم را برای انجام این كار برای او فراهم كنیم.

تحقیقات نمایانگر آن است كه هوش و استعداد، خلق و خو و شخصیت، قدرت‌ها و مهارت‌ها در سال‌های اول زندگی شكل می‌گیرد. در مرحلة بعدی، رشد انسان بیشتر در جهت  كمی است تا كیفی. لذا هر قدر محیط زندگانی كودك غنی‌تر، سالم‌تر و آگاهانه‌تر باشد، هوش كودك بیشتر و رفتار او متعادل‌تر خواهد بود و در اینجا ضرورت استفاده از فضای كار و فعالیت مناسب كه كودك را به سمت و سویی مناسب سوق دهد، ضروری به نظر می‌رسد.

شناسایی مشكل:

كودكان ظروف خالی نیستند. آن‌ها عقاید و افكار و آرزوهای خود را برای آفریدن دارند. مسئولیت ما این است كه مهارتهای فعلی كودكان و درك آن‌ها را رشد دهیم و با ایجاد فرصت‌های تازه این مهارت‌ها را گسترده‌تر كنیم تا نگرش‌ها، مهارت‌ها و دانش ‌آن‌ها در زمینة تجارب گسترده و وسیع‌تر رشد كند.

برای كمك به كودكان در جهت نیل به خلاق‌ترین مرحلة ممكن برای آنها كافی نیست مهارتها را به آنها آموزش دهیم یا فرصت‌هایی برایشان به وجود آوریم تا استعدادهایشان را گسترش دهند. همچنین كافی نیست عادات خوب كاركردن را به آنها بیاموزیم. باید به آن‌ها كمك كنیم تا نقاطی را كه علایق و مهارتهایشان منطبق می‌گردند یعنی محل تقاطع خلاقیت خود را تشخیص دهند.

در این محل قلمرو مهارتهای كودك و مهارتهای تفكر خلاق وی بر روی علایق درونی وی منطبق می‌شوند. این تركیب پرقدرتی است زیرا جایی است كه كودك به احتمال بسیار زیاد خلاق خواهد بود.


كودكان به فضای كافی برای كار كردن و منابع در دسترس نیاز دارند تا بتوانند از تجاربی كه به آنان ارائه می‌شود بیشترین بهره را ببرند. فضای خانه به دلیل مأنوس بودن محیط آن برای كودك، در او احساس امنیت ایجاد می‌كند. از این رو در نظر گرفتن فضایی جهت انجام كارهای هنری، امكان رشد و پرورش خلاقیت و در عین حال ایجاد انگیزه و اشتیاق در كودك را فراهم می‌آورد.

كودكانی كه دارای فضاها و وسایل شخصی هستند، كودكان تواناتر و با اعتماد به نفس بیشتری خواهند شد. آنها یاد می‌گیرند كه وسیله مربوط به خودشان است و آنها هستند كه از آن استفاده می‌كنند، پس می‌آموزند چطور  با آن برخورد كنند و حتی چطور  در حفظ و نگهداری آن بكوشند.

مبلمان كارهنری فضایی مناسب در اختیار كودك قرار می‌دهد كه به راحتی به انجام فعالیت‌های خویش بپردازد. در اختیار قرار گرفتن این فضا شخصی برای كودك حس استقلال طلبی را در او پرورش داده و باعث  ایجاد نظم و ترتیب در امور شخصی او می‌شود.

در نتیجه طراحی مبلمان كار هنری باید به گونه‌ای باشد كه در عین رعایت اصول ارگونیكی، میل و رغبت به انجام فعالیت‌های هنری را نیز در كودك افزایش می‌دهد.

تعیین هدف:

جملة هدف: طراحی مبلمان كار هنری (نقاشی، حجم‌سازی و كاردستی) اتاق كودكان پیش دبستانی.

شرح مسئله:

بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان

احتیاجات:

- استفادة شخصی كودك

- تشویق به رعایت نظم و ترتیب در امور

- ایجاد حس رضایت و راحتی

- پرورش خلاقیت

محدودیت‌ها:

- محدودیت فضای قرارگیری: یكی از محدودیت‌ها، محدودیت فضایی است. این محدودیت به علت شكل خانه‌های امروزی به وجود آمده است؛ خانه‌های كوچك با اتاق‌های كوچك.

- اقتصادی بودن: بیشتر خانواده‌ها تمایل دارند محصولی را كه برای فرزند خود خریداری می‌كنند بتوانند به مدت طولانی‌تری استفاده كنند و این به دلیل هزینة اولیه‌ای است كه متقبل می‌شوند.

ویژگی‌های مورد نیاز:

- تطبیق با ابعاد بدنی كودك

- امكان دسترسی كودك به قسمتهای مختلف مجموعه

- جلب توجه به سبب زیبایی و قابل قبول بودن طرح

- انصای حس مالكیت كودك

- تعدیل حس استقلال طلبی

تحلیل نیاز:

تسهیلات عامل بسیار مهم در پیشبرد برنامة كیفی كودكان است. باید محل كافی برای نگهداری كارهای هنری، ابزار و وسایل، كارهای ناتمام و ارائة نمونة موجود باشد.

قطعاً برای بهبود نقاشی كودكان به ابزارهای انگیزش، كمك و تجزیه‌زا نیازمندیم و مسئولیت فعال نمودن این تجربه‌ها در قسمتی به عهدة فضا و ابزار مناسب است.

امتیاز مكاشفه در محصول:

مبلمان كارهنری امكان مكاشفه و لذت در نقاشی و همچنین افزایش امكان تخیل را به كودكان می‌دهد. در عین حال مسئولیت فعال نمودن جنبة هنری كودك را تا حدودی بعه عهده می‌گیرد. چنان چه این فضا هدفمند طراحی شود كودك را به اندازه كافی درگیر می‌نماید و فرصتهای گوناگونی را برای كشف، آزمایش، انتخاب، سازماندهی و احساس در كودك ایجاد می‌كند.

بررسی مقدار نیاز به محصول:

انسان هیچ ‌گونه عملی را بدون احساس  نیاز به آن انجام نخواهد داد ولی در بعضی موارد برخی از نیازها باید در شخصی ایجاد شده و یا به صورت یك امتیاز ویژه به شخص اهداء گردد. باید گفت كه كودك با یك تكه كاغذ پاره یا دیوار خانه و یك مداد ساده نیاز نقاشی كردن خود را به هر نحو ممكن بیان می‌دارد و این نكته به نظر غیر قابل كتمان می‌آید ولی محصول می‌تواند با توجه به هدفی خلاقه – آموزشی نوعی نیاز در شخص  ایجاد كنند. كودك با این محصول ارتباط رفاهی و حسی برقرار می‌كند و محصول از جنبة تزئینی خود خارج شده و یكی از وسایل ضروری وی می‌گردد.

هدف ایجاد نیاز در محصول:

برای پرورش استعدادهای گوناگون كودك باید موقعیتهای فراهم آورد تا امكان خلق تفكرات و تمایلات عینی میسر گردد.

وقتی كودك امكان نقاشی كردن در حالت‌های مختلف و دسترسی به انواع ابزارهای مورد نیاز خود را دارد می‌تواند بیش از هر چیز از نقاشی و دیگر فعالیت‌های هنری خود لذت ببرد.

محصول می‌تواند ارزشی و احترام به كودك را تداعی نماید و لذت استفاده از محصول را در او ایجاد كند.

سلسله مراتب نیازهای كودك عبارتست از:

1- نیازهای جسمانی یا فیزیولوژیك:

نیازهای جسمانی كودك عبارت از غذا و خواب است.

2- نیازهای ایمنی:

حفظ كودك از عوامل محیطی مضر مانند بیماری، سرما و… جزء این نیاز محسوب می‌شود.

ادامه جدول رشد طراحی



                         كودكان:

چهار تا پنج سالگی


   qقادرند اشكال مختلفی بسازند و گاهی آن ها را با هم تركیب كنند. برای مثال خورشید بكشند.

       qاشكالی می كشند كه به نظر می رسد روی صفحه كاغذ در حال پروازند.

   qاشكالی می كشند كه جزئیات بیش تری دارد مثل، بازو، ران، دست، انگشتان، ابرو.

   qبرای نشان دادن بالاتر و پایین تر فضا را به اجزای كوچك تری تقسیم می كنند.

شش سالگی


       qبا خطوط زمین و آسمان می كشند.

   qبرای نشان دادن عمق اشكالی را كوچك تر می كشند تا دور بودن آن را نشان دهند.

   qدر طراحی خود جزئیات بیش تری را نشان می دهند. برای مثال، پنجره، در و دودكش بالای ساختمان.

   qدر طراحی ها جنبه روایتگری بیش تر می شود، برای مثال ممكن است یك طراحی در برگیرنده قسمت های مختلف یك داستان باشد.

رشد نقاشی

نقاشی به ما این امكان را می دهد كه در نور و رنگ كاوش كنیم. رنگ در همه ما تاثیر می گذارد و در زبانی كه به كار می بریم منعكس است. مثلاً می گوییم از خشم سیاه شده بود، یا از خجالت سرخ شدن. استفاده از رنگ به كودكان این امكان را می دهد كه بتوانند اطلاعاتی را كه می دهند از طریق نقاشی هایشان بزرگ جلوه دهند. در هنگام تولد كودكان می توانند روشن و تیره را از هم تمیز دهند و دركی از رنگ داشته باشند به خصوص رنگ های روشن مثل قرمز.

اولین تجربه های كودك با نقاشی با ویژگی های لمس كردنی و توانایی در فشردن و دستكاری رنگ غلیظ و كیفیت سیال بودن رنگ دقیق سر و كار دارد. این كاوش ها اهمیت بسیاری دارد چون در این دوران رنگ ها را می آموزند و روش های به كار بردن رنگ را درك می كنند. كودكان همین كه این مهارت ها را آموختند می توانند آن را برای مقاصد خود به كار برند. بعدها كودكان می فهمند كه می توانند با رنگ سطوح را بپوشانند، رنگ ها را مخلوط و همپوش كنند. ماتیوز معتقد است كه علاقه كودكان به لایه لایه كردن رنگ از تلاش های اولیه آنان در كشیدن طرح سه بعدی ناشی می شود (ماتیوز، 1994). همچنان كه مهارتهای فنی كودكان افزایش می یابد می توانند تكه های رنگ را كنار هم قرار دهند و جلوه های چند تكه ای ایجاد كنند. رنگ را در ضمن به صورت خطی برای طراحی به كار می برند. توانایی كار كردن با رنگ و طراحی دقیق به تدریج با هم همراه می شود و كودكان می توانند با استفاده از نقاشی تصاویری خلق كنند كه خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد.

علاقه به مخلوط كردن رنگ، از مراحل اولیه رشد در كودكان وجود دارد و كودكان نیاز دارند كه این مهارت ها را تمرین كنند. همچنان كه مهارت های مخلوط كردن  در آن ها افزایش می یابد باید این امكان را داشته باشند كه بر اساس آنچه می بینند رنگ های دلخواهشان را مخلوط كنند.

برنامه های نقاشی با كامپیوتر به تجربه های آنان می افزاید و برایشان مفید خواهد بود. كودكان به سرعت می آموزند كه زاویه نقاشی و سطح نقاشی با هم فرق می كند. صفحه ممكن است فقط بخشی از حركت نقاشی را نشان دهد. در ضمن به سرعت تشخیص می دهند كه اصلاً امكان ندارد كه رنگ مخلوط و سرازیر شود.
رشد نقاشی

                         كودكان:

تولد تا یك سالگی


   qبا استفاده از همه حس های خود جنس را كاوش می كنند. برای مثال، جنس غذا.

   qاز رنگ و روشنایی به خصوص رنگ های روشن و واضح مثال قرمز آگاهند.

یك تا دو سالگی


       q با استفاده از پا، دست ها و دهان جنس رنگ را كاوش می كنند.

       qبا استفاده از دست، پا و انگشتان رنگ را روی سطوح دستكاری می كنند.

       qاز رنگ در محیط خود آگاهند.

       qبا استفاده از رنگ عمداً خطوطی می كشند.

دو تا سه سالگی


       qبا استفاده از رنگ خطوط جداگانه می كشند.

       qرنگ اشیاء را می پرسند و بعضی از رنگ ها را می شناسند.

       qمی تواند رنگ ها را طبقه بندی و جفت و جور كند.

سه تا چهار سالگی


       q رنگ های اصلی را می شناسند.

       qبه مخلوط كردن رنگ ها علاقه مندند.

       qقلم موها و سطوح مختلف را می آزمایند و از این كار لذت می برند.

       qبا استفاده از قلم مو تكه های جداگانه و همپوش رنگ را به كار می برند.

       qمی توانند سایه های رنگ را با هم محور كنند.

چهار تا پنج سالگی


       q می توانند رنگ های فرعی را نام ببرند.

   qمی توانند رنگ ها را با هم تركیب كنند و می دانند كه اضافه كردن رنگ سفید باعث روشن شدن رنگ و رنگ سیاه باعث تیره شدن رنگ می شود.

                         كودكان:

چهار تا پنج سالگی


       qبا استفاده از رنگ، اشكال و طرح های نماید می كشند.

   qمقاصد و پیشنهادهای خود را در مورد نتیجه كار نقاشی خود توضیح می دهند.

   qرنگ های به كار رفته در نقاشی را با رنگ های واقعی اشیاء جفت و جور می كنند.

شش سالگی


       q در نقاشی هایشان جزئیات ظریف دیده می شود.

       qمی توانند رنگ های مختلف را به دقت به كار برند.

       qبه دقت جاهای كوچكی را رنگ می كنند.

       qرنگ ها را به دقت در كنار هم قرار می دهند.

مشخصات نقاشی خوب برای كودكان:

1- كودك باید از نقاشی خود لذت ببرد.

2- كودك باید تنوع روزمره را در نقاشی خود حس كند.

3- كودك باید به ابزار كار خود مسلط باشد.

4- در اختیار گذاشتن مدل نقاشی اكیداً ممنوع است. در محصول مورد نظر نباید طرح ها و نقوش محصول، مدل برای كپی كردن محسوب شود.

5- كودك تواند به طور مستقل كار كند.

6- وسایل مختلف و متفاوت در اختیار كودك باشد.

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان , پژوهش بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان  ,مقاله بررسی خلاقیت در كودكان بررسی نیازها و خصوصیات كودكان 4 تا 6 ساله و طراحی مبلمان كار هنری برای آنان , تحقیق بررسی خلاقیت در كودکان